Mindshares historie i Danmark

Mindshare blev født i 1997 og kom til Danmark to år senere, på tærsklen til den digitale revolution. Kort før dotcom-boblen brast og før Facebook og Apples iPhone blev lanceret. En periode, hvor marketingverdenen blev forandret for altid. Dette er historien om Mindshare i Danmark.

2018

Global Mobile Marketing Agency of the Year

Mindshare bliver for tredje gang (tidligere i 2015 og 2017) kåret til Global Agency of the Year inden for Mobile Marketing (også kaldet Smarties) af MMA, Mobile Marketing Association.

Mindshare bliver repræsentant for internationalt PR-netværk

I 2017 fusionerede WPP tre danske PR-bureauer – Burson Marsteller, Hill & Knowlton Strategies og Cohn & Wolfe – til et nyt samlet bureau under navnet Halo.agency. Det blev ikke en succes, og allerede i 2018 valgte man at lukke bureauet ned.

Hos Mindshare havde man allerede PR-kompetencer på plads gennem samarbejdet med Thomas Mark, og resultatet blev, at bureauet nu står som Hill & Knowlton Strategies danske afdeling.

Coalition for better ads

Mindshare forpligter sig som det første bureau til standarder, som skal genvinde forbrugernes tillid til online annoncer.

Læs hele historien: https://www.mindshareworld.com/denmark/news/mindshare-ga%CC%8Ar-forrest-i-kampen-bedre-reklamer

Mindshare topper årets New Biz liste

COMvergence, der internationalt måler mediebureauernes markedsandele og newbiz aktiviteter, gav Mindshare en top-placering da man offentliggjorde 2018 tallene. Placeringen er baseret på nettoværdien af nye kunder fratrukket eventuelt tab af eksisterende kunder.

Ud over at fastholde eksisterende kunder kunne Mindshare åbne dørene for bl.a. SAS, Oticons globale retailkæde Audika, spilfirmaet Mr. Green og Rødovre Centrum.

Anti-konferencen HUDDLE

Premiere på kunde- og partner eventen Huddle i Danmark. Et globalt koncept, som først så dagens lys i London tilbage i 2011. En anti-konference, som bygger på få dogmeregler, der bryder med de traditionelle mødekoncepter. Powerpoints er bandlyst og deltager involvering er et must. På konferencen mikser man foredrag med panel-debatter og muligheden for hands-on

Burgris – Nej Tak!

Dyrenes Beskyttelse blev kunde hos Mindshare i 2017, og samarbejdet førte meget hurtigt til en kampagne omkring Burgrise, der var en integreret kampagne, hvor man rebrandede den traditionelle gris til en Burgris. Faktisk er plakaten med ’Burgris – Nej Tak!’ i 2019 kommet på det nyåbnede Poster House museum i New York.

Hertil kom en markant PR-indsats og sociale medier. Kampagnen blev allerede shortlistet i 2017 PR-tigeren, mens det i 2018 blev til en sølv i Creative Circle Award for illustrationen.

Læs mere om kampagnen: https://mindsharecases.dk/project/dyrenes-beskyttelse-burgris-nej-tak/

2017

Mediebroker bliver til m/SIX

Global Mobile Marketing Agency of the Year

Mindshare bliver for anden gang (tidligere i 2015) kåret til Global Agency of the Year inden for Mobile Marketing (også kaldet Smarties) af MMA, Mobile Marketing Association.

Nye gamle GroupM bureauer

I GroupM-regi blev MEC og Maxus fusioneret til Wavemaker, mens Mediabroker blev gjort til en del af mSix-netværket, der blev stiftet af GroupM i 2012.

Thomas Mark – PR director

Som et led i strategien om at blive et integreret bureau ansættes PR- og kommunikationsrådgiveren Thomas Mark for at drive bureauets nye satsning.

Thomas Mark er en erfaren rådgiver indenfor PR og Public Affairs og har gennem femten år drevet bureauer inden for både PR og Public Affairs, bl.a. i PeopleGroup og i eget bureau. Han er jurist fra KU og ligeledes uddannet på journalisthøjskolen i Århus.

Milestones, sætter strøm til livsfaser

Mindshare lancerer et helt nyt værktøj, der ved at kombinere forbrugernes købsvaner med deres digitale fodspor kan fortælle, hvilken livsfase de befinder sig i. Metoden får navnet ’Milestones’ og gør det muligt at skabe mere effektiv kommunikation – især digitalt, hvor kampagner kan målrettes præcist mod hver enkelt livsfase. Dermed undgås reklamespild og irrelevante budskaber.

Læs mere om Milestones: https://www.mindshareworld.com/denmark/about/insights/mindshare-milestones

Image_Hack

Hvis 2016 var travl for Mindshare på award-fronten, så blev 2017 endnu mere travl. I alt blev det til 19 nomineringer i 10 forskellige award-shows, og de blev konverteret til 8 priser for 3 forskellige kunder; 1 Grand prix, 2 Guld, 2 Sølv og 3 Bronze. Den største vinder var Image Hack kampagnen for Dove.

Mette Bierbum Bacher – Talent 100

I 2015 kom Jacob Holst Mouritzen som Head of Social på Berlingskes Talent 100 liste. Siden blev han Business Partner på bureauet. I 2017 var det så den nye Head of Social, Head of Social, Mette Bierbum Bacher, der blev kåret som et af Berlingske Business Magasins 100 største erhvervstalenter i kategorien ”Kommunikation og public affairs”. Hun er nu free-lancer inden for social media.

Nye kunder

2017 bød på en række nye kunder: Dyrenes Beskyttelse (som hurtigt blev til prisbelønnet arbejde), Booking.com, Ferratum, HMD Nokia, Hans Just (Aperol) og Resurs Bank.

Mindshare opruster med PR-kompetencer

I de digitale og sociale mediers æra spiller PR en voksende betydning i markedsføringen, og derfor var det et helt naturligt skridt for Mindshare, at man i 2017 udvidede bureauet med PR-komptencer. Det skete ved, at man indledte et samarbejde med PR-manden, Thomas Mark, som efter mange år valgte at lukke sit eget PR-bureau, Mark & Partnere. Thomas Mark bærer nu titlen som Communications Director i Mindshare.

2016

EMEA Office of the Year

Året blev Mindshares hidtil travleste, hvad angår awards. 3 år efter, at bureauet købte Wasabi og etablerede en full-service kreative afdeling opnåede man 16 nomineringer, hvoraf 5 blev konverteret til 3 guld, 1 Sølv og 1 bronze – i 8 forskellige award-shows for 4 forskellige kunder.

Den primære vinder blandt kampagnerne var arbejdet for NGO’en Fair Welcome skabt i 2015.

Året bød ikke kun på mange awards, men også på stor vækst, og det blev bemærket i netværket. Mindshare Danmark blev kåret til ‘EMEA Office of the Year’ i Mindshare netværket.

Nye kunder

Der kom også nye kunder til i 2016: Arbejdernes Landsbank, Dansk Retursystem, Nyhavns Rejser, Ubisoft og Hotels.com

Thrillometer – Maria Casino. Danish Digital Award.

Maria Casino er et online-spil, som i udgangspunktet mest blev brugt af ældre damer. Men det er faktisk unge mænd, der er de største brugere af Casino, hvor man kan vinde penge. For at få fat i denne målgruppede udviklede man et ”thrillometer” og gennemførte som den første i Danmark live broadcastede biometriske målinger, hvor

Når der går sport i den. DDA og Rambuk Award

Laudrup og Olsen er sportsnavne som vi beundrer – men det er mere som tilskuere. Og så tilhører de efterhånden en ældre generation. Faxe Kondi har i de tidligere år haft succes med at engagere sit publikum, og samtidig ville man fortsat gerne connecte til de unge med mere nutidige navne. Det førte til en

Danmarks første interaktive outdoor – Ben & Jerry’s

Året bød på andet bemærkelsesværdigt kampagne-arbejde. Bl.a. var Mindshare pioner på en teknologisk udvikling af outdoor-mediet i forbindelse med en lancering af Ben & Jerrys nye ice-cream sandwich, The Wich, med cookie dough.

Ben & Jerry’s forbindes af målgruppen ikke med at være en aktiv annoncør, og derfor ville en traditionel kampagne ikke virke troværdig. Samtidig vidste Mindshare fra sin Reklameanalyse, at reklame-trætheden var stigende. Det var derfor vigtigt at udkomme med en kampagne, der gav positivt engagement.

Løsning blev en interaktiv outdoor på Rådhuspladsen, hvor man filmede folk, der gik forbi den lange væg ind til Metro-byggeriet, hvorefter man byttede deres overkrop ud med The Wich for på denne måde at give isen ”ben at gå på”, og viste billederne på storskærmen på Rådhuspladsen. Desuden blev klip lagt ud på Ben & Jerry’s Facebook-side.

Resultatet blev et mersalg på 51 pct. i forhold til samme periode året før, og en markant vækst i markedsandel.

2015

Global Mobile Marketing Agency of the Year

Mindshare bliver for første gang kåret til Global Agency of the Year inden for Mobile Marketing (også kaldet Smarties) af MMA, Mobile Marketing Association.

NextM lanceres

GroupM afholder for første gang NextM konferencen, hvor alle GroupM bureauerne deltager. Det bliver Danmarks største MarTech festival med deltagelse af over 1000 deltagere – heriblandt mange fra kundesiden – og internationale topnavne på talerstolen over to dage.

Konferencen er en stor succes og bliver en årlig tilbagevendende begivenhed som efterhånden udvides til flere markeder.

Læs mere om NextM: http://nextm.io/

Kenneth Kaadtmann – Creative director

Efter en kort tid som freelance samt en årrække som Creative lead hos AdPeople skiftede Kenneth Kaadtmann til Mindshare som Creative director. Han efterfulgte Mark Mikael Müller, en af partnerne i Wasabi, som Mindshare havde købt i 2013.

Kenneths talent fik frit spil og løftede bueauets kreative profil til nye højder. Mindshare nåede at blive kåret som det 3. mest vindende kreative bureau i Danmark af The Gunn Report i 2017.

Kenneth skiftede til Hjaltelin Stahl i 2018 som Creative Lead.

Guld i Cristial Award, Epica og Rambuk

Som led i Mindshares CSR-strategi stod bureauet for udvikling og produktion af en kampagne for NGO’en Fair Welcome. Den rummede bl.a. et værktøj, der kunne neutralisere diskriminerende ord i online indhold. Kampagnen skabte stor opmærksomhed og udløste en række reklamepriser – bl.a. Guld i Cristal Awards, Guld i Epica og en Rambuk for Mediainnovation. Læs

Jacob Holst Mouritzen – Talent 100

Jacob Holst Mouritzen, Head of Social på Mindshare, blev optaget på Berlingske Business Magasins Talent 100 liste. Han blev optaget i gruppen af rådgivere.

Blogmindshare.dk

Blogmindshare.dk blev ved Blogprisen 2015 kåret som den bedste blog om kommunikation

2014

The Loop lanceres – et war-room for adaptive marketing

Adaptive marketing handler om at navigere rundt i en stor mængde data – men hvordan? Det lancerede Mindshare i 2014 et bud på. Først globalt, men Mindshare i Danmark kom hurtigt med på vognen.

The Loop er lige så meget et fysisk rum, som det er et koncept og fundamentet for Mindshares adaptive marketing framework.

I The Loop  benyttes en skærmvæg med højteknologisk software, for at i samspil med skræddersyede kundedashboards og platformspecialister at optimere kundernes forretning og kampagner fortløbende.

Dataene, dashboarderne og analyserne fra The Loop er rygraden i måden at arbejde agilt på. Ved hjælp af The Loop sættes strøm til arbejdet, både i og udenfor warroom’et.

Se et eksempel på brug af The Loop: https://youtu.be/vNF8-tNw2aI

Mikkel Christian Larsen – Business partner

Mikkel Larsen kom til Mindshare i 2014. Han fik bl.a. ansvaret for Ford, som var en af bureauets største kunder og desuden en eksponent for Mindshares nye integrerede position, som var lanceret året før i forbindelse med købet af reklamebureauet Wasabi.

Mikkel var en intern rekruttering i GroupM og kom med 15 års erfaring fra medie- og analysebranchen, hvoraf de seneste 10 år var hos hhv. Mediabroker og Data Intelligence. Efter 3 år fik Mikkel ansvaret for Oddset hos Danske Spil, men kom tilbage til familien i 2018 til en stilling som chief transformation officer hos Mediacom.

Højeste kundetilfredshed

Mindshare opnår den højeste kundetilfredshed blandt mediebureauer i årets MyImage analyse af MyResearch.

Jacob Holst Mouritzen – Head of social

Oven på købet af Wasabi i 2013 lanceredes en ny position i markedet, som stadig gælder. Den lyder på, at Mindshare er det integrerede bureau. 2014 bød på ansættelsen af Jacob Holst Mouritzen, der blev hentet hos Advice. Han fik titel af Head of Social, men rykkede hurtigt højere op i hierarkiet, og er i dag Business Partner og en hyppig gæst som kommentator på tv.

Europæiske – Gul dækning

2014 var året, hvor danskerne skulle vænne sig til at have et nyt kort med ug og rejse i stedet for det gule sygesikringskort. Pointen var, at det nye blå kort virker inden for EU og giver adgang til det pågældende lands sundheds-system på samme vilkår som landets borgere, hvor det tidligere var den danske

2013

Mindshare købte Wasabi

Brancheglidning var et ord der fulgte med den digitale udvikling, fordi det ikke mere lå lige så klart præcist, hvor en opgave helst skulle placeres. I 2013 tog Mindshare et vigtigt skridt i forhold til udviklingen af bureauet, da man købte det lille reklamebureau, Wasabi.

Mindshare var ikke uvant med kreativt arbejde, men nu kunne man etablere en egentlig kreativ afdeling med 12 medarbejdere, hvor man kunne tilbyde brede reklamebureau kompetencer lige fra kommunikationsstrategisk planning til AD og tekst.

Martin O. Rasmussen lagde da heller ikke skjul på, at Mindshare nu var parat til at gå i konkurrence med reklamebureauer om opgaverne.

Martin Ove Rasmussen – Nordic CEO

Martin O. Rasmussen fik udvidet sit job, da han ud over at lede Mindshare i Danmark også blev udnævnt til rollen som nordisk CEO for Mindshare.

GroupM Data Intelligence

Den løbende integration i GroupM inde bar, at Mindshare integrerede sine modelleringsspecialister i det fælles GroupM ejede Data Intelligence.

Arnt Gustafsson – Business Planning director

Arnt Gustafsson kom til Mindshare fra Consulting House Denmark og blev ansvarlig for bureauets analyse ressourcer. Arnt har en lang karriere med fokus på data og forbrugere fra en række toneangivende direct bureauer, som Sepia og Action, samt som strategisk planner hos Young & Rubicam.

Han er fortsat på bureauet og indtager i dag rollen som Business Planning Director. 

Wasabi – Dennis Pedersen, Verner Bager og Mark Mikael Müller

Med købet af reklamebureauet Wasabi fulgte bl.a. de tre partnere Dennis Pedersen, Verner Bager og Mark Mikael Müller, som alle havde en lang bureaukarriere bag sig.

Dennis Pedersen er siden skiftet til Pandora, hvor han er Global Media Director. Og Mark Müller er Chief Creative hos Advice.

2012

Kåres igen som mest innovativ og bedst til integration

I den årlige MyImage analyse af annoncørernes vurdering af bureauerne i Danmark kåres Mindshare endnu en gang (tidligere i 2010) som det mest innovative mediebureau og desuden bedst til at skabe integrerede kommunikationsløsninger.

Begge resultater flugter helt med bureauets ambition om at skabe en differentieret position med udgangspunkt i integration af flere marketingydelser.

Pepsi Max the Music. AEA vinder

Med Pepsi Max Facebook fanpage som omdrejningspunkt, udviklede Mindshare konceptet ’Max The Music’ – et branded content musik-site med unikt indhold. Fundamentet var et samarbejde og en endorsement-aftale med House-DJ Morten Breum og popstjernerne Nik & Jay, inklusive prelaunch af Nik & Jay’s nyeste musikvideo på Pepsi Max fanpagen tre dage før den officielle premiere.

Jakob Clausen – Mobile media manager

Mindshare oplevede i 2012 en stigende efterspørgsel blandt sine kunder om at integrere mobilen i medieplanen med alt fra mobile display, respons via SMS og QR koder, mobile kuponer, udvikling af mobilsites og app’s og meget mere. Derfor ansatte man Jakob Clausen i stillingen som Mobile Media Manager. Jakob havde mange års erfaring fra det mobile område bl.a. fra en stilling som projektchef i TDC med ansvar for markedsføring på tværs af alle forretningsområder. Han kom direkte fra en stilling som marketing manager hos Teleselskabet 3.

Jakob blev hos Mindshare i mere end 5 år før han blev tilbudt en stilling som senior marketing konsulent i Danske Bank. I dag er han tilbage i GroupM familien som business director hos Mediacom.

Showcase på brugen af nye digitale værktøjer. Creative Circle Award og Rambuk

Den digitale udvikling gik stærkt og det medførte en konstant strøm af nye muligheder. Oven på successen for Faxe Kondi med Spark bold fra Skagen til København i 2010, åbnede Mindshare, DDB og Nodes den digitale værktøjskasse og leverede en kampagne, der kunne ses som en showcase på brugen af nye værktøjer: en app, der

Adaptive Marketing

Datas rolle i markedsføringen fik større og større opmærksomhed i takt med Googles og Facebooks fremmarch. Det fik Mindshare til i 2012 at lancere begrebet Adaptive Marketing, der er en filosofi, som handler om at navigere rundt i den store mængde data samt kunne tilpasse marketingindsatsen løbende.

Henrik Kraglund – Kontaktdirektør

Henrik Kraglund kom til Mindshare i 2012 som kontaktdirektør fra et job hos Halbye Kaag JWT. Henrik kom oprindeligt fra mediebureausiden, men havde de seneste 13 år arbejdet som kontaktmand hos flere velanskrevne reklamebureauer.

Han er stadig på bureauet og indtager i dag rollen som Chief Client Officer og del af direktionen.

2011

Mindshare flyttede og GroupM blev samlet

Markedsudviklingen stillede krav til skala, og samlet set var GroupM-bureauerne Danmarks største bureaugruppe. Derfor var det en naturlig udvikling, at de samarbejdede mere og mere. Det var en proces, som blev håndteret pragmatisk igennem årene – de enkelte brands var fortsat ansigtet udadtil – men snitfladerne blev flere og flere, og derfor var det eneste rigtige at samles på en fælles adresse.

Med sin adresse på landemærket boede Mindshare godt nok kun et par hundrede meter fra de øvrige bureauer i Antonigade, men i 2011 tog man det sidste skridt. Som det sidste af GroupM bureauerne flyttede Mindshare til Antonigade.

Øget pres fra Google og Facebook

Den digitale udvikling øgede støt kravene til mediabureaudrift. Ikke bare sad bureauerne og annoncørerne over for nogle stadigt mere selvsikre og magtfulde tech-giganter i skikkelse af Google og Facebook, som i den grad lykkedes med at sætte nye dagsordener – de sad også over for investeringer i egne teknologiske løsninger i forhold til f.eks. håndtering af programmatisk handel samt en eksponentiel vækst i MarTech værktøjer, der bød sig til over for kunderne.

Første digitale attribueringsanalyse udfordrer last-click

Mobilkategorien var ét af de mest konkurrenceprægede markeder og mest udviklede inden for online markedsføring tilbage i 2011. Og Teleselskabet 3 var en kunde, som konstant udfordrede både markedet og Mindshare.

For at maksimere resultatet af 3’s stigende digitale investering benyttede Mindshares interne modelleringsspecialister en ny Path-to-Conversion tankegang og Contribution Modeling teknik til at gennemføre den første egentlige digitale attribueringsanalyse i Danmark. Analysen kunne for første gang udfordre den gængse last-click tilgang og gav indsigter som formåede at optimere både salg og trafik på 3’s webshop.

Projektet blev nomineret til flere priser, bl.a. insigtsprisen i den årlige Rambuk Award. Og teknikken blev senere forfinet og er i dag en fast del af analysekataloget i GroupMs fælles modelleringsenhed Data Intelligence/Business Science.

Avisstribe gør grin med “branchen”

Mindshare lancerer en klassisk humoristisk avis-stribe i starten af 2011. Striben kaldet “branchen” hudfletter reklame- og mediebranchen hver fredag på bureauets Facebook side frem til slutningen af 2012.

Løjerne kan stadig ses på bureauets Facebook side. Klik her

Rambuk Award – Nike

NIKE Free Run ID var et koncept, hvor forbrugere selv kunne designe deres sko, og det koncept skulle der gøres opmærksom på. I første omgang havde man kommunikeret til kvinder i efteråret 2010, og nu skulle konceptet så bredes mere ud.

Det blev gjort med en kombination af paid, owned og earned media, der tog udgangspunkt i digitale og sociale medier samt en influencer-strategi, hvor influenterne blev opdelt i ambassadører, bloggere, mediepartnere og fans (influencer outreach). Herefter blev tilrettelagt en forskellig kommunikations-strategi for hver af grupperne.

Hele kampagnen handlede om at designe sine egne sko og få venner og bekendte til at stemme på dem for at vinde dem.

Salget blev tæt på fordoblet i forhold til tilsvarende periode året før – og blev belønnet med en Rambuk i Den taktiske pris.

Læs mere om kampagnen: https://mindsharecases.dk/project/nike-free-run-id/

Radikal valgsucces

Der var valg i 2011, og Mindshare var – og er stadig – mediabureau for partiet. I 2011 stod Margrethe Vestager i spidsen for partiet, og man valgte at arbejde med en markant digital strategi, hvor der blev satset på at bruge data aktivt til at identificere relevante målgrupper og skabe en dynamisk kommunikation. Også search blev taget aktivt i brug og særligt i den sidste fase gav det meget trafik.

Valget endte som det bedste for de radikale i 38 år.

Valgkampagnen blev nomineret til flere Rambuk priser året efter i hhv. Digitalprisen og Mediestrategiprisen.

Kristian Willemoes – Digital coordinator

Kristian Willemoes Madsen kom fra Very Agency til Mindshare som Digital Coordinator. Han var en, der havde check på det digitale, og efter næsten fem år med afsæt i Mindshare flyttede han videre til en ren GroupM funktion som Programmatic Lead. Efter en afstikker til Danske Spil vendte han tilbage som Head of Marketing Technology.

I dag er han hentet til Nordlid som Head of Customer Success & Product Owner.

Anne Louise Würtzen – Account manager

Anne Louise Würtzen kom fra PHD til Mindshare som Account Manager og gik efter tre år videre til Novo Nordisk, hvor hun har avanceret til Senior Category Manager. 

Rasmus Fisker – Creative media manager

Rasmus Fisker kom til Mindshare som Creative Media Manager fra et job hos DR. Han avancerede til Head of Social – for så at flytte videre i GroupM – til Mediacom Beyond Advertising, hvor han nu er Managing Partner og Strategy Director.

2010

Mediaedge:CIA ændrer navn til MEC

Hurtigt op i tempo. Mest innovative bureau og bedst digitalt

Det tog ikke Mindshare lang tid at komme sig oven på nedgangen efter finanskrisen. Allerede i 2009 havde bureauet noteret et stigende kendskab i den årlige MyImage og i 2010 blev bureauet i analysen kåret som det mest innovative mediabureau samt bureauet med de bedste digitale kompetencer. Det fulgte man op ved at være pioner på etableringen af en specialafdeling på programmatisk indkøb og optimering.

Og endnu bedre – der var fuld turbo på økonomien. 2010 gav en vækst på hele 27 pct. i bruttofortjenesten. Væksten fortsatte i de kommende år, så Mindshare i 2012 var 60 pct. større end i 2009.

Esben Amtorp – Digital planner

Mindshare voksede markant mere end markedet i 2010 og havde brug for flere kræfter til den stigende aktivitet, især på det digitale område. Derfor blev Esben Amtorp hentet til bureauet i en intern rekruttering i GroupM fra Mediaedge:CIA til stillingen som digital planner.

Esbens havde en flot udvikling hos Mindshare gennem fire år og endte i en stilling som digital udviklingsansvarlig før han blev headhuntet til en førende stilling hos konkurrenten Resolution. Efter et par yderligere skift blev han i 2018 partner og digital direktør i bureauet Anew, som er ejet af Envision.

Nye kunder

At det gik fremad i 2010 kunne man bl.a. aflæse af en stribe nye kunder: Falck, Auping, Bolius/Realdania, Aleris/Hamlet, Stryhns, IC Companys, Betfair og Tæppeland.

Blogmindshare

Mindshare lancerede desuden sin blog. Blogmindshare.dk, der samler viden og debat om markedsføring – og er en naturlig digital fortsættelse af Mindshares øvrige videns-aktiviteter.

Den Lilla – nu som app

I 2003 havde Mindshare lanceret Den Lilla – et faktahæfte om medier i kreditkort-størrelse. Men i 2010 var det telefonen, folk havde i lommen og derfor lancerede Mindshare Den Lilla som en app, hvilket gav god opmærksomhed og hurtigt mere end 2.000 downloads.

AEA – Faxe Kondi

Faxe Kondi er et i særklasse stærkt brand blandt danske drenge, og i 2010 var det et marked, som Royal Unibrews store konkurrent, Carlsberg havde sultne blikke på. Derfor havde man i 2008 lanceret Carlsberg Sport.

Det var på det bagtæppe, at Mindshare og DDB sammen stod bag en aktivitet i 2010, som kan beskrives som en meget moderne markedsføring: Et nyt kommunikationsunivers skulle flytte Faxe Kondi fra at være omklædningsrum og fodboldbane til også at være street med mindre fokus på elitesport. Konceptet hed: Spark bold fra Skagen til København.

Der var tale om en boldstafet, hvor det handlede om at drible en fodbold fra Skagen til København. Man kunne på Facebook tilmelde sig at drible en bid af ruten. Det blev til 175 ruter med deltagelse af 800. I alt 6000 legede med bolden på ruten. 50.000 oplevede turen live og 200.000 så den. Indsatsen blev belønnet med en Advertising Effectiveness Award. Og så lykkedes det i øvrigt aldrig Carlsberg at hugge nævneværdigt ind på Faxe Kondi.

Rambuk til Cranium fra Hasbro

I 2008 byttede Carat og Mindshare kunder. Mattel gik til Carat, mens Hasbro kom til Mindshare.

I 2009 stod Mindshare så for lanceringen af brætspillet Cranium, og det var noget af en opgave, da tidens tegn havde meget mere fokus på spilkonsoller. Mindshare brugte sin forbrugerindsigt til at rette skytset mod mødrene og gøre det gennem magasiner og ugeblade.

Det gav pote. Masser af PR og opmærksomhed – og et salg der oversteg alle forventninger. Samt modtog en Rambuk i Indsigtsprisen i 2010.

Stop Local Warming -Rambuk til Rockwool

Klima var en stor sag i Danmark på grund af COP15, den store FN-konference om klima der blev afholdt i København i 2009 og havde deltagelse af alverdens statsledere.

Så timingen var perfekt for en Rockwool-kampagne, der satte fokus på isoleringen af vores hjem. Det bærende element var termograferede huse, hvor man på billeder kunne se, hvor og hvor meget varme, der slap ud af huset. Kampagnen blev belønnet med en Rambuk i Mediestrategiprisen samt nomineret i Den taktiske pris i 2010.

2009

Global Media Agency of the Year

Mindshare bliver for tredje gang (tidligere i 2004 og 2005) kåret til Global Media Agency of the Year af magasinet AdAge.

Finanskrisen rammer bureau-markedet

Finanskrisen slog voldsomt igennem i 2009 med store konsekvenser for reklamemarkedet. Det faldt med 12 pct. og det ramte også bureau-markedet hårdt. Verden gik dog ikke i stå, og Mindshare kunne i årets løb både notere flere nye kunder og initiativer.

Sofie Schøning Nielsen – Piccoline

Mindshare har altid været kendetegnet af rummelighed, med højt til loftet i en meget flad organisation. Det kan give gode muligheder for unge talenter, som vil bygge fundamentet til en succesfuld karriere hos Mindshare.

Sofie Schøning Nielsen var ny-dimmiteret student, da hun blev ansat som piccoline hos Mindshare i 2009. Sofie blev hurtigt involveret i at hjælpe med forskellige analyseopgaver og blev efterfølgende fast tilknyttet analyseafdelingen i løbet af sine studietid, som blev afsluttet med en kandidatgrad i 2014. Her var hun avanceret til business planning manager med ansvar for rådgivning og gennemførelse af analyseprojekter for en række af bureauets kunder. I 2015 skiftede hun internt til client leadership funktionen, hvor hun blev udnævnt til senior account manager i 2017.

Efter næsten 9 år hos Mindshare blev Sofie headhuntet til NNIT som konsulent, hvor hun efter et år blev principal consultant.

RECMA A+

Bureauet opnår endnu en gang en A+ rating hos RECMA, som det mest vindende og det mindst tabende bureau i Danmark.

Diesel – modeuge og døde fisk

placeholder-image

Diesel er et svensk modebrand, som allerede igennem en årrække var kendt for en aparte reklamestil, der ikke lignede noget andet. I 2009 havde firmaet lanceret et nyt online og print-univers, som man ønskede at promovere i forbindelse med den danske modeuge. Budgettet var lille og Mindshares løsning rummede bl.a. placering af en række døde

Britt Stellinger – Senior account manager

Britt Stellinger kom til Mindshare som Senior Account Manager og blev senere forfremmet til Account Director.

Efter knap 4 år blev hun hentet til en stilling som Client Service Director hos konkurrenten Zenith Optimedia, før hun blev PR manager hos Audi.

Nu er hun Head of PR for Semler Mobility og Audi Danmark.

Magasinet MarkedsHorisont

Mindshare lancerede også magasinet MarkedsHorisont, som var et fagligt indspark til virksomhedernes ledelse samt de salgs- og marketingansvarlige.

Magasinet udkom frem til 2012, hvorefter det blev integreret i Mindshares faglige blog.

Trendanalysen i samarbejde med Gallup

Gallup havde i en lang årrække samarbejdet med Markedsføring om den årlige Trendanalyse. I 2008 var samarbejdet dog gået i stykker, og i stedet gik Mindshare og Gallup i samarbejde om at videreføre analysen, som udkom første gang i det nye regi i starten af 2009. Arbejdet med analysen havde i øvrigt givet Mindshare et førstehåndsindblik i den negative udvikling, og derfor var man forberedt på nedturen.

Nye kunder

Danmarks største ejendomsmæglerkæde, EDC, var blandt dem, der valgte at begynde et samarbejde med Mindshare i årets løb. Men også Canal digital, Egmont Serieforlaget og Rockwool kom til – og sidstnævnte skulle meget hurtigt markere et synligt og markant resultat.

2008

Første Facebook-annonce for Star Tour

Star Tour havde langsomt men sikkert erobret førstepladsen på chartermarkedet siden 2003, hvor man havde valgt Mindshare som bureau. Star Tour kunne dokumentere den laveste rekrutteringsomkostning på markedet. Een af årsagerne var et fælles fokus på at udnytte de digitale muligheder for at sælge rejser online. Det var derfor naturligt, at Mindshare og Star Tour var de første til at annoncere på Facebook i Danmark, før der officielt blev åbnet for muligheden.

Optræk til finanskrisen

Boligpriserne i USA var begyndt at falde i 2006, og den udvikling fortsatte i 2007. Når det er interessant i denne sammenhæng, så skyldes det, at man her reelt så de mørke skyer i horisonten, der skulle få markant indflydelse på verdensøkonomien og dermed også på både marketing- og bureauverdenen. Uvejret brød dog først for alvor ud i slutningen af 2008. Da Lehman Brothers gik konkurs om efteråret var den globale finanskrise en realitet.

I 2007 var det dog ikke noget, ret mange ænsede. Det danske reklameforbrug steg og steg – ikke mindst trukket af en voldsom vækst i internet-annonceringen. Den steg med 40 pct. og rundede lige akkurat 2,5 mia. kr. Dagbladene oplevede en faldende omsætning, men var fortsat den klart største mediegruppe. Hertil kom, at de jo samtidig hentede nye indtægter på bannere.

Men der var reelt ikke ret meget grund for dagbladene til at være fortrøstningsfulde. Først ville den globale finanskrise komme til at gøre ondt og derefter ville strukturelle forandringer ramme hårdt.

Sandra Moe Nissen – Junior account manager

Sandra startede sin karriere i mediebranchen hos Mindshare som junior account manager og var ansat i næsten fire år, før hun fortsatte hos både konkurrerende bureauer samt i GroupM. Efter en tur i udlandet kom hun tilbage til en stilling som ansvarlig for medier hos Royal Unibrew og senere med ansvar for alle PepsiCo’s mærker i Danmark.

Lancering af ny Fiesta. Første web-TV serie

Ford Fiesta kom ud med en 360 graders tænkt kampagne bygget op omkring et online livsstil- og modeshow. Det første af sin slags i Norden. Opgaven var at ændre Ford Fiestas image over tid og få kvinder til at forelske sig i den nye Fiesta. Indholdet blev udviklet i samarbejde med en række medier. Fiesta

Ny brand identitet

Mindshare gennemførte i 2008 en ny identitet med nyt Corporate Identity+logo.

Samtidig ændrede man organisationen ved at nedlægge alle sine sub-brands (Mdigital, ATG, Performance, MediaInsights, Mdirect etc.) så alle aktiviteter fremover skulle køre under Mindshare navnet.

360 grader branded content kampagne for Axe

2007 var man pioner på mobile content for Axe. I 2008 tog Mindshare så tråden op ved at være pioner på branded content, da man tilrettelagde en 360 grader integreret kampagne for Axe, der havde en serie datingprogrammer sendt på SBS og Dating.dk i centrum.

Nye kunder

Året blev travlt optaget af at tage imod nye kunder: SEB Pension, Ringsted Outlet, Plan Børnefonden, Mitsubishi Danmark, LG, Warner Brothers og Hasbro.

2007

Børsen Gazelle for anden gang

Mindshare bliver kåret som Gazelle virksomhed for anden gang af Dagbladet Børsen.

iPhonen blev lanceret

Opbuddet af presse i det ene hjørne af Central Park i New York ved 5th Ave og E. 59. Street antydede breaking news. Og det skulle det også vise sig at være – selvom det på det tidspunkt forekom at være noget overspillet at gøre så meget ud af åbningen af salget på en ny telefon.

Men det var første gang Apple satte iPhone til salg, og introduktionen af en smartphone skulle vise sig at få enorm betydning. Godt nok var mobiltelefoner ikke et nyt fænomen, og de havde allerede skabt store forandringer, men sammensmeltningen af mobiltelefonen og computeren var som at sætte en raketmotor på udviklingen.

Helle Sørensen – Account manager

Den voldsomme vækst, som for anden gang havde udløst en Gazelle nominering af Dagbladet Børsen, satte pres på rekruttering af nye dygtige medarbejdere.

Helle Sørensen blev ansat som account manager i midten af året. Hun kom fra en stilling som marketing assistent hos Kræftens Bekæmpelse. Efter et par år flyttede hun til Norge, hvor hun bl.a. arbejdede hos MEC. Helle har haft en flot karriere, hvor hun senest i 2018 blev marketingchef for Meyers i Danmark.

Mindshare på Island

Island var alles læber i disse år før den internationale finanskrise i 2008. Det islandske finanseventyr blomstrer og Islandske forretningsmænd går på opkøb i hele Europa. I Danmark bliver blandt andet Magasin og Illum overtaget af islændinge.

Mindshare har siden 2005 haft det islandske lavprisflyselskab Iceland Express på kundelisten, som også ekspanderer kraftigt i Europa. Et øget fokus får Mindshare til at indgå samarbejde med mediebureauet AM Media, som hermed bliver affilieret med hele Mindshare netværket til glæde for begge parter de kommende år.

Royal Unibrew – magasiner og mandehørm

Mens Axe-kampagnen spillede på nye medier og innovation, så spillede en anden Mindshare-kampagne i 2007 på noget meget traditionelt: Magasiner og mandehørm.

Royal Unibrew blev kunde hos Mindshare i 2005, og i 2007 gik man så ud med en kampagne, der skulle understøtte en ny kommunikationsplatform under temaet ”Stay loyal”. Målgruppen var øldrikkende unge mænd mellem 18 og 34, og Mindshares ide handlede om at købe bagsiden af mandebladet M og så lave en annonce, der var lige netop var forsiden set bagfra – d.v.s. en letpåklædt kvinde set bagfra.

Umiddelbart traditionel mandehørm men rent faktisk moderne tænkning med kvalitativt mediearbejde ved at gøre mediet til en del af budskabet.

Resultaterne overgik selv de mest optimistiske forventninger. M blev udgivet af forlaget Benjamin og i deres løbende tests scorede bagsiderne bedre end bladets forside. Kampagnen blev nomineret til Involveringsprisen i Rambuk Awards året efter.

Rambuk Award. Danmarks første mobile content kampagne

2007 var også året, hvor Mindshare gjorde sig bemærket med den første mobile content kampagne i Danmark. Det var for Axe deodoranten og skete i samarbejde med 3 under kampagnenavnet BoomChickaWahWah. Målgruppen var unge, og den blev aktiveret gennem et stort udbud af indhold og underholdning, som de unge kunne downloade med deres telefon.

Kampagnen udløste en Rambuk i 2008 for Bedste brug af Nye Medier og en nominering i Involveringsprisen.

Casper Christiansen – Head of Performance

Ved sammenlægningen af BroadMind og Branded Content blev Casper Christiansen ansat til at udvikle forretningen yderligere. Casper var tidligere CEO og co-founder af SponsorPeople.

Efter 6 år hos Mindshare blev Casper ansvarlig for Mediacoms kreative afdeling MBA og er i dag partner i Scratcher.io.

Thomas Steensgaard – Kontaktdirektør

Desuden ansatte man Thomas Steensgaard som ny kontaktdirektør og gjorde ham til en del af ledelsen sammen med Martin O. Rasmussen og Nino Cardell. Thomas var tidligere Account Director i Mediacom før han valgte kundesiden, først hos Hi3G og senere som marketingchef hos Debitel.

Thomas Steensgaard blev hos Mindshare i 6 år, hvorefter han gik til Lauritz.com, hvor han nu er CCO.

Mads Peter Olsen – Digital planner

Mads Peter Olsen kom til Mindshare som Digital Planner og var 7 år senere Digital Director.

Herfra flyttede han til Aarhus for at blive Managing Director for GroupM One.

Sanne Olsen – Strategisk direktør

Mindshare ansatte Sanne Olsen som Strategisk direktør med ansvar for den nye afdeling, Mindshare Strategy & Innovaation. Sanne var een af de første dimmitender fra branchens strategiske planner-uddannelse og kom med planner-erfaring fra en lang række velanskrevne bureauer: Bergsøe 4, Euro RSCH og Advance.

Sanne Olsen er i dag selvstændig konsulent.

Mindshare Strategy & Innovation

Etablering af Mindshare Strategy & Innovation, med fokus på strategi og bruger-drevet innovation med ansættelse af Sanne Olsen.

Broadmind og Branded Content bliver til Performance

Siden 2001 havde Mindshare haft en brand experience afdeling under navnet BroadMind, mens man i 2006 etablerede et samarbejde med Jan Godsk om branded content.

I 2007 valgte man så at samle alle disse aktiviteter under navnet Performance med Casper Christiansen som leder.

Outrider – GroupM Search

I 2001 beskrev Børsen Google som en gazelle. I 2007 var Google ikke bare i gang med at løbe fra alle andre – de var snarere ved at udvikle sig til en elefant, der tromlede hen over alle andre. I hvert fald var Search ved at blive sin helt egen reklamekategori, og i GroupM tog man konsekvensen ved at etablere Outrider som et målrettet Search-bureau for hele gruppen. Det betød af også Mindshares search-aktiviteter blev flyttet til Outrider.

Nye kunder

Året bød på nogle markante nye kunder. Det gjaldt 3-stjernet og ikke mindst De Radikale, som fortsat er hos bureauet, og hvor man kan kigge tilbage på nogle markante valgkampagner.

2006

Gazelle-kåring og Top 1000 virksomhed

Mindshare voksede markant oven på i 2004 at have overtaget medieaktiviteterne fra Bates og Nørgård Mikkelsen. Men væksten fortsatte derfra – på to år blev det til plus 200 pct. i omsætning og en Gazelle-kåring hos Børsen – og det betød et farvel til The Brand Building hos Ogilvy. I stedet flyttede Mindshare ind på Landemærket i samme bygning, hvor Bates og Advance holdt til. Der kom også flere nye kunder til, hvoraf kan fremhæves tøjbrandet Diesel.

Mindshare fremgår for første gang i Berlingske Nyhedsmagasins udgivelse Guld 1000, som gennemgår de 1000 største virksomheder i Danmark, målt på omsætning.

Maxus lanceres i Danmark

WPP valgte at udskille Maxus som selvstændigt brand i Danmark. Brandet var allerede repræsenteret i 23 lande, men havde hidtil fungeret som en del af Mediaedge:CIA.

Gratisaviskrig

Den islandsk-ejede avis, Nyhedsavisen, udkom som et gratis husstandsomdelt dagblad, og det satte gang i en blodig aviskrig med modsvar fra de store dagblads-huse, som kom til at koste mange penge for både de islandske ejere, Det Berlingske Hus og JP/Politikens Hus.

Branded Content – Jan Godsk

Sammen med den digitale udvikling oplevede man en konstant strøm af nye kanaler og værktøjer, som trak mere eller mindre opmærksomhed.

I 2006 var Branded content blandt de mere hotte, og hos Mindshare blev det formaliseret gennem et samarbejde med Jan Godsk og hans ide-bureau Ideatakeaway, der flyttede ind hos Mindshare med henblik på at kombinere Jan Godsks erfaringer fra udviklingssamarbejde med produktionsselskaber og konceptudvikling på reklamebureauer med Mindshares indsigt i brands, målgrupper og medier.

2005

Global Media Agency of the Year

Mindshare bliver for anden gang i træk kåret til Global Media Agency of the Year af magasinet AdAge.

Årets Rambuk lanceredes

Dansk Marketing Forum (som Dansk Markedsføring hed dengang) lancerede Årets Rambuk, der var en award, som havde mediabureauerne som primær målgruppe.

Grundidéen i prisen handlede om evnen til at identificere en problemstilling og så vælge de rigtige værktøjer i en støt voksende værktøjskasse til at løse opgaven med.

Mindshare var på den første vinderliste nogensinde, da bureauets arbejde for Ford blev belønnet med førsteprisen i Brede Folkelige Kampagner.

Mette Gade – Marketing manager

Mindshare blev mere end fordoblet i løbet af 2005 på grund af tilgang af mange større kunder og fortsatte sit fokus på udvikling af nye forretningsområder samt markedsrettede tiltag. Det krævede efterhånden dedikerede kræfter til både intern og ekstern kommunikation, hvorfor Mette Gade blev ansat i en nyoprettet stilling som marketing manager.

Mette kom fra en tilsvarende stilling i Egmont koncernen og havde flere års erfaring som marketingkonsulent i BG Bank og senere som projektleder i reklamebranchen, bl.a. fra Ogilvy & Mather og Dobermann. Mette er fortsat hos Mindshare og styrer en mindre marketingorganisation, der sikrer bureauet stor synlighed i markedet.

RECMA A+

Bureauet opnår en A+ rating hos RECMA, som det mest vindende og det mindst tabende bureau i Danmark.

Rambuk Award – Ford kampagne

De høje danske bilafgifter havde ført til, at det danske marked havde Europas laveste grundpriser for en bil, og resultatet var en stigende eksport. Det var bilfabrikkerne ikke tilfredse med, og det samme gjaldt EU. Derfor var bilfabrikkerne i gang med at harmonisere priserne og her havde Ford været blandt dem, der førte an. Det betød, at Ford var blevet dyrere end mange andre, og samtidig kæmpede mærket med en faldende score på brand-perception.

Mindshare skabte en kampagne, hvor man benyttede Fords Champions League sponsorat til at bygge op til en prøve-weekend med en tung kampagne, hvor man supplerede den internationale reklamefilm med en række specifikke og lokalt eksekverede aktiviteter.

Det lykkedes over forventninger. De opsatte mål for kampagnen blev overgået 2-3 gange.

Kampagnen belønnes med førsteprisen i Brede Folkelige Kampagner i den nystiftede Rambuk Award.

Nye kunder

2005 blev et år, der bød på tilgang af en række markante kunder: Hi3G (mobilselskabet 3), Samsung, Royal Unibrew, Unilever, Egmont Magasiner, Jyllands-Posten, Kvadrat og Iceland Express.

Reklameanalysen

Et nyt vidensprodukt fra Mindshare blev søsat i 2005. Det gjaldt den årlige Reklameanalyse, som måler forbrugernes holdninger til reklamer.

Det er en analyse, som siden har givet bureauet stor synlighed i de brede medier og dokumenteret danskernes stigende reklamelede og faldende opmærksomhed overfor reklamer.

Mindshare ATG – Data mining og modellering

Mindshare investerede i en oprustning på Direct Marketing gennem et strategisk samarbejde med DMPartner og tilknytningen af CRM-analytikeren, Søren Dinesen, der samtidig havde sit eget selskab under navnet Sodi Data Mining.

Samtidig etablerede man Mindshare netværkets datamining og modelleringsenhed ATG (advanced techniques group) i Danmark og ansatte Morten Høier som senior analyst.

Morten Høier Olsen – Senior analyst

Morten Høier blev ansat som Senior analyst i forbindelse med etablering af Mindshares modelleringsenhed ATG. Morten havde en fortid som data analytiker fra Accenture og OMD.

Morten Høier er stadig i huset, som Head of Modelling hos Business Science/Data Intelligence.

Søren Dinesen – CRM analytiker

Mindshare investerede i en oprustning på Direct Marketing gennem et strategisk samarbejde med DMPartner og tilknytningen af CRM-analytikeren, Søren Dinesen, der samtidig havde sit eget selskab under navnet Sodi Data Mining.

Søren Dinesen er i dag co-founder og CEO hos Digiseg, som han har skabt sammen med bl.a. Bent Rønde Jacobsen, der også har en fortid hos Mindshare.

2004

Global Media Agency of the Year

Mindshare bliver for første gang kåret til Global Media Agency of the Year af magasinet AdAge.

Mindshare åbner i Odense og Mediacom købes af WPP

WPP havde den store pung fremme i 2004, da man købte Grey Global Group for 1,3 mia. USD. Dermed kom Mediacom og Mediabroker i Danmark ind i WPP-familien sammen med Mindshare og Mediaedge:CIA.

Året før havde WPP også købt Bates-moderselskabet Cordiant, og det fik betydning for Mindshare. Bates og Nørgård Mikkelsen hørte nemlig til i den familie, og i 2004 blev Nørgård Mikkelsens medieafdeling i Odense til Mindshare Odense og samtidig overtog Mindshare også Bates’ medieforretning. Samlet betød det mere end en fordobling af Mindshares omsætning.

Facebook blev født

På Harvard skabte en ung Mark Zuckerberg et site, som i første omgang kun gav adgang til studerende på Harvard. Siden blev det åbnet op for alle, og dermed var Facebook på vej til at blive et nyt globalt fænomen med store samfundsmæssige konsekvenser.

Nike i 3D på Rådhuspladsen

Der var EM i fodbold i Portugal i 2004. Det var det EM, som endte med græsk sejr, og hvor italienerne blev ret sure på Sverige og Danmark, der sendte Italien hjem ved at spille 2-2 i den sidste puljekamp. For Nike handlede det om at opnå en synlighed, selvom man ikke var officiel partner for UEFA.

Nike har altid været gode til at udkomme med meget stærke reklamefilm, og det forventedes også i denne sammenhæng. Det var i hvert fald, hvad Mindshare satsede på, og derfor tilrettelagde man en lokal dansk kampagne, som blev bakket op af bl.a. det første 3D outdoor stillads-reklame på Rådhuspladsen i København.

Echo Awards og Guldkorn til IBM kampagne

placeholder-image

Dot.com boblen brast godt nok i 2000, men det var jo langt fra internettets død. Tværtimod. Til gengæld flyttede fokus meget mere over på, hvad man kunne bruge internettet til i markedsføringen og i medieverdenen, og i 2004 tog Mindshare fat i fremtiden, da man lancerede det første direkte online chat i en kampagne for

Paw Saxgren – Internet planner

En ung Paw Saxgren kom også til bureauet som internet planner. Efter et par år blev han gjort til Digital Director – en rolle, han blev i frem til 2012.

Herefter blev han headhuntet til ledende stillinger i flere andre bureauer, bl.a. Republica og Carat, hvorefter han vendte tilbage til GroupM, hvor han i dag indtager rollen som COO for både GroupM Denmark og GroupM Nordic.

Nye kunder

På kundefronten bød året bl.a. på et goddag til 65 ferie/Vitus Rejser, Hydro Texaxo/Uno-X og Diplom-Is

Louise Bak Schou – Account Director

På medarbejderfronten sagde man i 2004 goddag til Louise Bak Schou som Account Director. Hun kom fra en lignende stilling hos OMD og før det en periode i London på New PHD.

Efter nogle år tog hun en tur rundt til ledende stillinger i andre mediabureauer, for i 2014 at vende tilbage til Mindshare i en rolle som Nordic Business Director og del af den nordiske ledelse.

2003

GroupM blev dannet

WPP valgte at forme et selskab, som under navnet GroupM skulle varetage alle gruppens mediabureau-aktiviteter. Det var ikke en nyhed, der trak den helt store omtale i Danmark, bl.a. fordi det i de første mange år primært var et selskab bag ved de kendte brands, som fortsat var dem, der skulle tegne markedet. Men det var en nyhed, som skulle få stor betydning for den fremtidige udvikling, fordi samlingen af ressourcerne var et stærkt grundlag for bl.a. teknologiske investeringer og udvikling.

Martin O. Rasmussen var formand for Danske Reklame- og Relationsbureauers forhandlingsudvalg i forhold til sammen med Foreningen af Danske Internet Medier (FDIM) at indgå den første store aftale om en systematisk måling af internet-trafik.

Markedet stabiliserede sig

Efter flere års fald viste annonceomsætningen en mindre vækst på ca. 2%.

Nedgangen for dagbladene fortsatte, men med mindre styrke. Det gik værst ud over fagblade og ugeaviser, så printmedierne under ét gik tilbage med hele 10%. Biograf gik også tilbage som følge af liberalisering på TV-området, og drikkevarer og medicinalartikler reducerede deres forbrug i biografmediet med mere end 30%. TV mediet voksede mere end forventet og langt mere end faldet på biografer. Trods en meget sen start på de nye landsdækkende radio-frekvenser formåede mediet at øge med mere end 20%, dog kun til 2% af det samlede forbrug. Internettet viste 2-cifrede vækstrater. Samlet set fortsatte den strukturelle ændring i mediemarkedet.

Kirsten Særmark-Thomsen – Account manager

Kirsten Særmark-Thomsen kom til Mindshare i 2003 og fik bl.a. ansvaret for Star Tour, som hun også havde serviceret i sit tidligere job. Kirsten var en erfaren dame og tidligere Mediechef hos LINTAS. Senest var Kirsten 12 år hos Initiative Universal Media før hun skiftede til Mindshare, hvor hun blev til hun blev pensioneret i 2017.

Nye kunder

Der kom flere nye kunder til i 2003: Bl.a. Hyundai, Star Tour og Mazda.

Den Lilla – medier i lommeformat

Mindshare lancerede Den Lilla, som var en årlig faktabog om medier i kreditkort-størrelse, så den var let at have på sig. Den lilla bliver en success og udgives helt frem til 2011.

Nino Cardell – Broadcast Director

På medarbejderfronten kom Nino Cardell til som Broadcast Director. Han kom senest fra Initative Universal Media i en tilsvarende stilling og før det som analysemedarbejder hos OMD.

Nino er fortsat ansat hos Mindshare – nu som COO og en del af ledelsen.

2002

Mediaedge:CIA – stor fusion i mediabureauverdenen

Mindshare styrede fri af de mange opkøb i WPP Group og forblev sig selv. Mediaedge, der blev overtaget i 2000, og CIA Media Network (CIA:Mediacentralen i Danmark), der blev overtaget i 2001, blev i 2002 fusioneret til Mediaedge:CIA. Bureauet blev siden til MEC og endelig for et år siden til Wavemaker gennem en fusion med Maxus.

Konsolidering i mediebranchen

Enron skandalen rullede i slutningen af 2001 og udløberen The Sarbanes-Oxley Act skabte nye globale revisionsstandarder for at undgå lignende i fremtiden. Der var fokus på konsolidering for at styrke sig i den stigende konkurrence og et stigende digitalt og globalt mediebillede. Politikens Hus og Jyllands-Posten fusionerer og TV2 sættes til salg i en ny medieaftale fra 2002-2006.

Daria Radota Rasmussen – Account director

Mindshare var kommet godt fra start siden september 1999 og vandt Gillette Nordic i slutningen af 2002. Det krævede flere senior-kræfter, især med fokus på international rådgivning og koordinering.

Daria Radota Rasmussen havde både lokal og international erfaring med sig i bagagen, da hun flyttede fra Polen til Danmark. Hun var desuden et åbenlyst talent både strategisk og kreativt. Det foldede hun ud hos Mindshare i næsten fem år, før hun blev headhuntet til nye udfordringer hos konkurrerende bureauer før hun blev global media director for Carlsberg i 2015. I dag har hun skiftet marketingjobbet ud med sin egen virksomhed med fokus på mindfulness i Sydafrika.

Purple People Award – årets mediesælger

I takt med opbruddet på mediamarkedet, hvor der skulle handles meget mere, kom der større fokus på mediernes salgsorganisationer. Det omsatte Mindshare i 2002 til en ny award, Purple People Award, der var en pris til årets mediesælger som anerkendelse af de gode samarbejdspartnere hos medierne. Prisen fortsatte helt til 2012.

Nye kunder

Efter et mere stille 2001, hvad angår nye kunder, kom der adskillige nye kunder til i 2002: Gillette Nordic, Pfizer Consumer Healthcare, SATS, SAP, Lufthansa og Wonderful Copenhagen.

Mindshare 3D

Oven på lanceringen af MediaMatters i 2001 fortsatte Mindshare investeringen i vidensopbygning med etableringen af Mindshare 3D, som var en årlig mærkevareanalyse, der byggede på en genkontakt af Indeks Danmark respondenterne med formålet at holde medievaner og medieforbrug op imod danskernes forbrugeradfærd, holdninger og præferencer for ikke færre end 300 danske og internationale brands fordelt på 26 forskellige kategorier.

Mindshare 3D mærkeanalysen har belyst langt over 1.000 forskellige brands på tværs af mere end 70 forskellige kategorier gennem årene. Og er stadig et vigtigt værktøj i rådgivningen over for bureauets kunder.

Læs mere om Mindshare 3D: https://www.mindshareworld.com/denmark/about/insights/vores-analyser-og-indsigter og https://blogmindshare.dk/2018/01/31/mindshare-metastudie-2018-er-den-loyale-kunde-doed/

2001

Media Agency of the Year

Mindshare bliver for første gang kåret til Media Agency of the Year til M&M Europe Awards.

Mediacentralen bliver WPP

Sir Martin Sorrell satte ikke tempoet ned efter at have købt Young & Rubicam i 2000. I 2001 blev CIA Media Network købt, og dermed repræsenterede WPP i Danmark både Mindshare, The Mediaedge, og Mediacentralen, der var Danmarks største mediabureau.

Google blev beskrevet som en gazelle

Google præsenteredes i Børsen som en gazelle, der var i fuld gang med at løbe fra de andre søgemaskiner. Google var på dette tidspunkt blot tre år gammel, og schweizeren Urs Hölzle, der var den 7. ansatte i firmaet, beskrev konceptet således:

”Vi fokuserer udelukkende på at være en bedre søgemaskine, ikke på nyheder, ikke på chat, ikke på portalbegrebet.”

MediaMatters

Igennem sine 20 år har Mindshare investeret meget i opbygning af og formidling af viden. Premieren på den tilgang kom i 2001, da man lancerede MediaMatters, der var et ugentligt nyhedsbrev lavet i samarbejde med Lisbeth Sindal. Det udkom helt frem til 2008.

I de følgende år skulle der komme mange flere af den salgs initiativer.

Mia Pedersen og Lene Brandi – egen formidling

Oven på et 2000, hvor der kom mange nye kunder til, så var der lidt mere stille i 2001 på den front. Fakta var dog, at aktiviteten var gået så meget i vejret, at Mindshare etablerede sin egen formidlingsfunktion og hentede tidligere chefkonsulent Mia Pedersen og mediekonsulent Lene Brandi fra MediaCom til at varetage opgaven.

Mia er stadig hos Mindshare og Lene er tilbage hos Mediacom, som i dag er en del af GroupM familien.

Køber SponsorStrategi og starter Mindshare Broadmind

Mindshare havde i Danmark pungen fremme og købte SponsorStrategi af svenske A-COM gruppen, som blev indrulleret i en ny brand experience enhed under navnet Mindshare Broadmind.

Martin Baaring, der kom til bureauet året før, havde erfaring på området fra Promovator, og han blev sat i spidsen for den nye afdeling.

Gitte Deichmann Springborg – Research Director

Gitte Springborg blev ansat som Research Director med en baggrund AC Nielsen/AIM og som analysechef hos konkurrenten Initiative Universal Media.

Hun blev i 7 år frem til 2008 og efter en kort afstikker til Carat som director er hun nu Research Director hos FK Distribution.

2000

WPP køber Y&R

WPP Group med Sir Martin Sorrell i spidsen satte ekstra turbo på og købte Young & Rubicam og dermed også mediabureauet The Mediaedge. Det kom dog ikke til at berøre Mindshare i Danmark.

Dot.com boblen brast

Oven på flere år med et stærkt voksende hype omkring internettet som det helt nye store indtrådte den forretningsmæssige virkelighed. Hypet havde primært været drevet af alle de nye dot.com forretninger, som nærmest var ved at overtage hele den øvrige del af erhvervslivet. Det var dog mere snak og drømme end forretningsmæssig virkelighed og derfor brast boblen. Det begyndte i foråret med markante fald på tech-aktier, men man kan ikke sige, at boblen brast med et brag. Følger man mediedækningen i 2000 så skete det snarere i slowmotion.

Resultatet var dog det samme. Internet-euforien var overstået. Men det var internettet ikke. Det fortsatte med at udvikle sig og frem for at have fokus på etableringen af nye dot.com forretninger, så kom det nu til i højere grad at handle om digital udvikling. Og selvfølgelig markedsføring i den digitale verden.

Meget varm luft i mediarådgivningen

I starten af 2000 var det så en kæk Martin O. Rasmussen, der i en artikel i Dagbladet Børsen dekreterede, at der var ”Meget varm luft i mediarådgivningen”.

Anledningen var pilotprojektet ‘Match Value Score’, hvor Mindshare ville søge at tilføre mere kvalitet i mediaplanlægningen. Grundlaget var bortfaldet af mediaprovisionen, som havde ændret efterspørgslen. Mediabureauerne blev nu i højere grad set som strategiske samarbejdspartnere, Men Martin O. Rasmussen mente ikke, at bureauerne var rustede til den opgave.

Det er, hvad mange nok ville betragte som et friskt synspunkt fra en snart 30-årig direktør for et nystartet bureau med under 10 medarbejdere, men Martin O. Rasmussen havde ikke bare 9 års erfaring med mediearbejde fra henholdsvis IUM og Y&R – han havde også alle ressourcer og kompetencer fra det store og internationale Mindshare netværk at trække på.

Bent Rønde Jacobsen – Mindshare Digital

Internettet var en ny udfordring for bureauerne, og hos Mindshare etablerede man Mindshare Digital med Bent Rønde Jacobsen i spidsen. Han kom fra en rolle som partner i netavisen 25timer og havde tidligere været salgsdirektør hos Dansk Reklamefilm og Nordic Media Director hos konkurrenten Initiative Universal Media.

Bent var senere med til at etablere Mindshare i Norge og var desuden CEO for Mindshare i Sverige i perioden 2003 til 2006.

Bent Jacobsen er i dag Co-founder og COO hos Digiseg.

Martin Baaring – Account Manager

Martin Baaring blev præsenteret som ny account manager. Det lykkedes at holde fast på Martin frem til 2007.

Martin Baaring er i dag COO i det konkurrerende Dentsu Aegis Network.

Anders Elley – Broadcast Director

Anders Elley kom til bureauet som Broadcast Director fra en stilling som TV Buyer hos konkurrenten Mediacom.

Ham var der så meget iværksætter i, at han siden har startet sit eget mediabureau, Densou Media, som senere gjorde sig bemærket ved at købe Blackwood Sevens danske mediabureau-aktiviteter.

Nye kunder

Lange kunderelationer er blevet mere og mere sjældne i den danske bureauverden, men Mindshare har kunnet glæde sig over, at Ford Motor Company, der var med fra start, fortsat er kunde.

Desuden kan man glæde sig over, at man i 2000 landede fire nye kunder, som også betjenes mange år efter: Kimberly Clark, Rolex, Nike og Volvo Personvogne Danmark.

Claus Henrik Dalgaard – Projektleder

Den gode start skabte behov for flere folk. Bl.a. ansatte man Claus Dalgaard som projektleder. Claus kom fra Forsvarsministeriet, hvor han var ansvarlig for implementering af et nyt SAP system i det danske forsvar. Han blev frem til slutningen af 2003, hvor han blev tilbudt en større stilling hos et andet mediabureau.

Karrieren bød senere på ansvaret som CEO for konkurrenten Vivaki Denmark (nu Publicis Media) samt partner og COO for det digitale bureau Suzumuchi.

Han vendte dog tilbage i 2017 og indtager nu rollen som Business Partner.

1999

Mindshare etableres i Danmark

Blot to år efter, at WPP Group som moderselskab for de store internationale reklamebureaugrupper, J. Walter Thompson og Ogilvy & Mather havde fusioneret deres mediaaktiviteter og formet mediabureauet Mindshare nåede det til Danmark, som i 1999 blev et af 26 nye lande på den hastigt ekspanderende gruppes landkort.

Mindshare blev født med kunder som Ford Motor Company, IBM, Lotus, Mattel, Pølsefabrikken GØL, HT og Triumph. Og flyttede ind i The Brand Building på Østerbro, der også husede Ogilvy & Mather.

Mindshare blev således det første WPP-ejede mediabureau i Danmark. Derfor udtrådte WPP også af ejerkredsen bag TMP og Mindshare blev medlem af Danske Reklamebureauers Brancheforening.

Internetadgang eksploderer

Ifølge Danmarks Statistik er der sket firedobling af Internetadgangen i private hjem fra 1997 til 1999. Nu har hver tredje familie adgang til internettet hjemme. Udviklingen rammer markedet, hvor peer-to-peer musikdelingtjenesten Napster bliver født og Microsoft udgiver første udgave af MSN.

Markedet var generelt præget af, at de store reklamekoncerner etablerede deres egne mediabureau-forretninger. Bates og Saatchi & Saatchi etablerede Zenith og også Publicis etablerede et mediabureau.

Martin Ove Rasmussen – CEO

Til at stå i spidsen for bureauet valgte man den blot 29-årige Martin Ove Rasmussen fra et job som Client Service Director hos Initiative Universal Media. Han fik til opgave at trække WPP ud af medejerskabet af TMP (i dag OMD) samt etablere Mindshare som selvstændig virksomhed på det danske marked. Han er stadig direktør og nu også nordisk chef.

Søs Heegaard – Account director

Mindshare startede i Danmark med få, men stærke kræfter. Een af disse var Søs Heegaard, som skiftede en allerede succesfuld karriere ud hos Mediacom ud med en endnu længere hos Mindshare. Her var hun ansvarlig for en lang række af bureauets største kunder gennem årene, bl.a. Triumph, Mattel, Egmont Serieforlaget, Mazda og Unilever for at nævne nogle. Søs var hos Mindshare i mere end 16 år.

Michael Volstrup Nielsen – Account manager

Michael Nielsen var også med fra starten. Han kom fra Ogilvys interne medieafdeling som media planner og havde bl.a. ansvaret for IBM.

1998

Annonceoverenskomsten opsiges

Danske Reklamebureauers Brancheforening havde i 1997 opsagt annonceoverenskomsten, som regulerede samhandlen mellem annoncører, bureauer og dagbladene, der dengang var den store og dominerende mediegruppe. Annonceoverenskomsten forhindrede bl.a. prisforhandlinger, og derfor kunne der ikke gives rabatter ud over hvad prislisterne gav mulighed for.

Det lykkedes ikke at blive enige om en ny overenskomst, og derfor blev markedet i princippet givet frit med udgangen af 1998. På TV havde man allerede med TV-meter systemet en anden og mere dynamisk samhandel, og derfor markerede bortfaldet af annonceoverenskomsten starten på et opbrud.

Opbruddet gav nye muligheder for mediabureauer, som indtil da havde været domineret af det dagbladsejede Mediacentralen, Carat og TMP med både Omnicom og WPP i ejerkredsen via danske bureauer. Det nye marked lagde op til mere rådgivning frem for annonceekspedition, og i første omgang skete der det, at Mediacentralen blev solgt til engelske CIA Media Network, Grey-ejede ProMedia skiftede navn til Mediacom og Young & Rubicam etablerede The Media Edge.

Vis / skjul kategorier