Mindshares historie i Danmark

Mindshare blev født i 1997 og kom til Danmark to år senere, på tærsklen til den digitale revolution. Kort før dotcom-boblen brast og før Facebook og Apples iPhone blev lanceret. En periode, hvor marketingverdenen blev forandret for altid. Dette er historien om Mindshare i Danmark.

2018

Global Mobile Marketing Agency of the Year

Mindshare bliver for tredje gang (tidligere i 2015 og 2017) kåret til Global Agency of the Year inden for Mobile Marketing (også kaldet Smarties) af MMA, Mobile Marketing Association.

Mindshare bliver repræsentant for internationalt PR-netværk

I 2017 fusionerede WPP tre danske PR-bureauer – Burson Marsteller, Hill & Knowlton Strategies og Cohn & Wolfe – til et nyt samlet bureau under navnet Halo.agency. Det blev ikke en succes, og allerede i 2018 valgte man at lukke bureauet ned.

Hos Mindshare havde man allerede PR-kompetencer på plads gennem samarbejdet med Thomas Mark, og resultatet blev, at bureauet nu står som Hill & Knowlton Strategies danske afdeling.

Coalition for better ads

Mindshare forpligter sig som det første bureau til standarder, som skal genvinde forbrugernes tillid til online annoncer.

Læs hele historien: https://www.mindshareworld.com/denmark/news/mindshare-ga%CC%8Ar-forrest-i-kampen-bedre-reklamer

2017

Mediebroker bliver til m/SIX

Global Mobile Marketing Agency of the Year

Mindshare bliver for anden gang (tidligere i 2015) kåret til Global Agency of the Year inden for Mobile Marketing (også kaldet Smarties) af MMA, Mobile Marketing Association.

Nye gamle GroupM bureauer

I GroupM-regi blev MEC og Maxus fusioneret til Wavemaker, mens Mediabroker blev gjort til en del af mSix-netværket, der blev stiftet af GroupM i 2012.

2016

EMEA Office of the Year

Året blev Mindshares hidtil travleste, hvad angår awards. 3 år efter, at bureauet købte Wasabi og etablerede en full-service kreative afdeling opnåede man 16 nomineringer, hvoraf 5 blev konverteret til 3 guld, 1 Sølv og 1 bronze – i 8 forskellige award-shows for 4 forskellige kunder.

Den primære vinder blandt kampagnerne var arbejdet for NGO’en Fair Welcome skabt i 2015.

Året bød ikke kun på mange awards, men også på stor vækst, og det blev bemærket i netværket. Mindshare Danmark blev kåret til ‘EMEA Office of the Year’ i Mindshare netværket.

Nye kunder

Der kom også nye kunder til i 2016: Arbejdernes Landsbank, Dansk Retursystem, Nyhavns Rejser, Ubisoft og Hotels.com

Thrillometer – Maria Casino. Danish Digital Award.

Maria Casino er et online-spil, som i udgangspunktet mest blev brugt af ældre damer. Men det er faktisk unge mænd, der er de største brugere af Casino, hvor man kan vinde penge. For at få fat i denne målgruppede udviklede man et ”thrillometer” og gennemførte som den første i Danmark live broadcastede biometriske målinger, hvor

2015

Global Mobile Marketing Agency of the Year

Mindshare bliver for første gang kåret til Global Agency of the Year inden for Mobile Marketing (også kaldet Smarties) af MMA, Mobile Marketing Association.

NextM lanceres

GroupM afholder for første gang NextM konferencen, hvor alle GroupM bureauerne deltager. Det bliver Danmarks største MarTech festival med deltagelse af over 1000 deltagere – heriblandt mange fra kundesiden – og internationale topnavne på talerstolen over to dage.

Konferencen er en stor succes og bliver en årlig tilbagevendende begivenhed som efterhånden udvides til flere markeder.

Læs mere om NextM: http://nextm.io/

Kenneth Kaadtmann – Creative director

Efter en kort tid som freelance samt en årrække som Creative lead hos AdPeople skiftede Kenneth Kaadtmann til Mindshare som Creative director. Han efterfulgte Mark Mikael Müller, en af partnerne i Wasabi, som Mindshare havde købt i 2013.

Kenneths talent fik frit spil og løftede bueauets kreative profil til nye højder. Mindshare nåede at blive kåret som det 3. mest vindende kreative bureau i Danmark af The Gunn Report i 2017.

Kenneth skiftede til Hjaltelin Stahl i 2018 som Creative Lead.

2014

The Loop lanceres – et war-room for adaptive marketing

Adaptive marketing handler om at navigere rundt i en stor mængde data – men hvordan? Det lancerede Mindshare i 2014 et bud på. Først globalt, men Mindshare i Danmark kom hurtigt med på vognen.

The Loop er lige så meget et fysisk rum, som det er et koncept og fundamentet for Mindshares adaptive marketing framework.

I The Loop  benyttes en skærmvæg med højteknologisk software, for at i samspil med skræddersyede kundedashboards og platformspecialister at optimere kundernes forretning og kampagner fortløbende.

Dataene, dashboarderne og analyserne fra The Loop er rygraden i måden at arbejde agilt på. Ved hjælp af The Loop sættes strøm til arbejdet, både i og udenfor warroom’et.

Se et eksempel på brug af The Loop: https://youtu.be/vNF8-tNw2aI

Mikkel Christian Larsen – Business partner

Mikkel Larsen kom til Mindshare i 2014. Han fik bl.a. ansvaret for Ford, som var en af bureauets største kunder og desuden en eksponent for Mindshares nye integrerede position, som var lanceret året før i forbindelse med købet af reklamebureauet Wasabi.

Mikkel var en intern rekruttering i GroupM og kom med 15 års erfaring fra medie- og analysebranchen, hvoraf de seneste 10 år var hos hhv. Mediabroker og Data Intelligence. Efter 3 år fik Mikkel ansvaret for Oddset hos Danske Spil, men kom tilbage til familien i 2018 til en stilling som chief transformation officer hos Mediacom.

Højeste kundetilfredshed

Mindshare opnår den højeste kundetilfredshed blandt mediebureauer i årets MyImage analyse af MyResearch.

2013

Mindshare købte Wasabi

Brancheglidning var et ord der fulgte med den digitale udvikling, fordi det ikke mere lå lige så klart præcist, hvor en opgave helst skulle placeres. I 2013 tog Mindshare et vigtigt skridt i forhold til udviklingen af bureauet, da man købte det lille reklamebureau, Wasabi.

Mindshare var ikke uvant med kreativt arbejde, men nu kunne man etablere en egentlig kreativ afdeling med 12 medarbejdere, hvor man kunne tilbyde brede reklamebureau kompetencer lige fra kommunikationsstrategisk planning til AD og tekst.

Martin O. Rasmussen lagde da heller ikke skjul på, at Mindshare nu var parat til at gå i konkurrence med reklamebureauer om opgaverne.

Martin Ove Rasmussen – Nordic CEO

Martin O. Rasmussen fik udvidet sit job, da han ud over at lede Mindshare i Danmark også blev udnævnt til rollen som nordisk CEO for Mindshare.

GroupM Data Intelligence

Den løbende integration i GroupM inde bar, at Mindshare integrerede sine modelleringsspecialister i det fælles GroupM ejede Data Intelligence.

2012

Kåres igen som mest innovativ og bedst til integration

I den årlige MyImage analyse af annoncørernes vurdering af bureauerne i Danmark kåres Mindshare endnu en gang (tidligere i 2010) som det mest innovative mediebureau og desuden bedst til at skabe integrerede kommunikationsløsninger.

Begge resultater flugter helt med bureauets ambition om at skabe en differentieret position med udgangspunkt i integration af flere marketingydelser.

Pepsi Max the Music. AEA vinder

Med Pepsi Max Facebook fanpage som omdrejningspunkt, udviklede Mindshare konceptet ’Max The Music’ – et branded content musik-site med unikt indhold. Fundamentet var et samarbejde og en endorsement-aftale med House-DJ Morten Breum og popstjernerne Nik & Jay, inklusive prelaunch af Nik & Jay’s nyeste musikvideo på Pepsi Max fanpagen tre dage før den officielle premiere.

Jakob Clausen – Mobile media manager

Mindshare oplevede i 2012 en stigende efterspørgsel blandt sine kunder om at integrere mobilen i medieplanen med alt fra mobile display, respons via SMS og QR koder, mobile kuponer, udvikling af mobilsites og app’s og meget mere. Derfor ansatte man Jakob Clausen i stillingen som Mobile Media Manager. Jakob havde mange års erfaring fra det mobile område bl.a. fra en stilling som projektchef i TDC med ansvar for markedsføring på tværs af alle forretningsområder. Han kom direkte fra en stilling som marketing manager hos Teleselskabet 3.

Jakob blev hos Mindshare i mere end 5 år før han blev tilbudt en stilling som senior marketing konsulent i Danske Bank. I dag er han tilbage i GroupM familien som business director hos Mediacom.

2011

Mindshare flyttede og GroupM blev samlet

Markedsudviklingen stillede krav til skala, og samlet set var GroupM-bureauerne Danmarks største bureaugruppe. Derfor var det en naturlig udvikling, at de samarbejdede mere og mere. Det var en proces, som blev håndteret pragmatisk igennem årene – de enkelte brands var fortsat ansigtet udadtil – men snitfladerne blev flere og flere, og derfor var det eneste rigtige at samles på en fælles adresse.

Med sin adresse på landemærket boede Mindshare godt nok kun et par hundrede meter fra de øvrige bureauer i Antonigade, men i 2011 tog man det sidste skridt. Som det sidste af GroupM bureauerne flyttede Mindshare til Antonigade.

Øget pres fra Google og Facebook

Den digitale udvikling øgede støt kravene til mediabureaudrift. Ikke bare sad bureauerne og annoncørerne over for nogle stadigt mere selvsikre og magtfulde tech-giganter i skikkelse af Google og Facebook, som i den grad lykkedes med at sætte nye dagsordener – de sad også over for investeringer i egne teknologiske løsninger i forhold til f.eks. håndtering af programmatisk handel samt en eksponentiel vækst i MarTech værktøjer, der bød sig til over for kunderne.

Første digitale attribueringsanalyse udfordrer last-click

Mobilkategorien var ét af de mest konkurrenceprægede markeder og mest udviklede inden for online markedsføring tilbage i 2011. Og Teleselskabet 3 var en kunde, som konstant udfordrede både markedet og Mindshare.

For at maksimere resultatet af 3’s stigende digitale investering benyttede Mindshares interne modelleringsspecialister en ny Path-to-Conversion tankegang og Contribution Modeling teknik til at gennemføre den første egentlige digitale attribueringsanalyse i Danmark. Analysen kunne for første gang udfordre den gængse last-click tilgang og gav indsigter som formåede at optimere både salg og trafik på 3’s webshop.

Projektet blev nomineret til flere priser, bl.a. insigtsprisen i den årlige Rambuk Award. Og teknikken blev senere forfinet og er i dag en fast del af analysekataloget i GroupMs fælles modelleringsenhed Data Intelligence/Business Science.

2010

Mediaedge:CIA ændrer navn til MEC

Hurtigt op i tempo. Mest innovative bureau og bedst digitalt

Det tog ikke Mindshare lang tid at komme sig oven på nedgangen efter finanskrisen. Allerede i 2009 havde bureauet noteret et stigende kendskab i den årlige MyImage og i 2010 blev bureauet i analysen kåret som det mest innovative mediabureau samt bureauet med de bedste digitale kompetencer. Det fulgte man op ved at være pioner på etableringen af en specialafdeling på programmatisk indkøb og optimering.

Og endnu bedre – der var fuld turbo på økonomien. 2010 gav en vækst på hele 27 pct. i bruttofortjenesten. Væksten fortsatte i de kommende år, så Mindshare i 2012 var 60 pct. større end i 2009.

Esben Amtorp – Digital planner

Mindshare voksede markant mere end markedet i 2010 og havde brug for flere kræfter til den stigende aktivitet, især på det digitale område. Derfor blev Esben Amtorp hentet til bureauet i en intern rekruttering i GroupM fra Mediaedge:CIA til stillingen som digital planner.

Esbens havde en flot udvikling hos Mindshare gennem fire år og endte i en stilling som digital udviklingsansvarlig før han blev headhuntet til en førende stilling hos konkurrenten Resolution. Efter et par yderligere skift blev han i 2018 partner og digital direktør i bureauet Anew, som er ejet af Envision.

2009

Global Media Agency of the Year

Mindshare bliver for tredje gang (tidligere i 2004 og 2005) kåret til Global Media Agency of the Year af magasinet AdAge.

Finanskrisen rammer bureau-markedet

Finanskrisen slog voldsomt igennem i 2009 med store konsekvenser for reklamemarkedet. Det faldt med 12 pct. og det ramte også bureau-markedet hårdt. Verden gik dog ikke i stå, og Mindshare kunne i årets løb både notere flere nye kunder og initiativer.

Sofie Schøning Nielsen – Piccoline

Mindshare har altid været kendetegnet af rummelighed, med højt til loftet i en meget flad organisation. Det kan give gode muligheder for unge talenter, som vil bygge fundamentet til en succesfuld karriere hos Mindshare.

Sofie Schøning Nielsen var ny-dimmiteret student, da hun blev ansat som piccoline hos Mindshare i 2009. Sofie blev hurtigt involveret i at hjælpe med forskellige analyseopgaver og blev efterfølgende fast tilknyttet analyseafdelingen i løbet af sine studietid, som blev afsluttet med en kandidatgrad i 2014. Her var hun avanceret til business planning manager med ansvar for rådgivning og gennemførelse af analyseprojekter for en række af bureauets kunder. I 2015 skiftede hun internt til client leadership funktionen, hvor hun blev udnævnt til senior account manager i 2017.

Efter næsten 9 år hos Mindshare blev Sofie headhuntet til NNIT som konsulent, hvor hun efter et år blev principal consultant.

2008

Første Facebook-annonce for Star Tour

Star Tour havde langsomt men sikkert erobret førstepladsen på chartermarkedet siden 2003, hvor man havde valgt Mindshare som bureau. Star Tour kunne dokumentere den laveste rekrutteringsomkostning på markedet. Een af årsagerne var et fælles fokus på at udnytte de digitale muligheder for at sælge rejser online. Det var derfor naturligt, at Mindshare og Star Tour var de første til at annoncere på Facebook i Danmark, før der officielt blev åbnet for muligheden.

Optræk til finanskrisen

Boligpriserne i USA var begyndt at falde i 2006, og den udvikling fortsatte i 2007. Når det er interessant i denne sammenhæng, så skyldes det, at man her reelt så de mørke skyer i horisonten, der skulle få markant indflydelse på verdensøkonomien og dermed også på både marketing- og bureauverdenen. Uvejret brød dog først for alvor ud i slutningen af 2008. Da Lehman Brothers gik konkurs om efteråret var den globale finanskrise en realitet.

I 2007 var det dog ikke noget, ret mange ænsede. Det danske reklameforbrug steg og steg – ikke mindst trukket af en voldsom vækst i internet-annonceringen. Den steg med 40 pct. og rundede lige akkurat 2,5 mia. kr. Dagbladene oplevede en faldende omsætning, men var fortsat den klart største mediegruppe. Hertil kom, at de jo samtidig hentede nye indtægter på bannere.

Men der var reelt ikke ret meget grund for dagbladene til at være fortrøstningsfulde. Først ville den globale finanskrise komme til at gøre ondt og derefter ville strukturelle forandringer ramme hårdt.

Sandra Moe Nissen – Junior account manager

Sandra startede sin karriere i mediebranchen hos Mindshare som junior account manager og var ansat i næsten fire år, før hun fortsatte hos både konkurrerende bureauer samt i GroupM. Efter en tur i udlandet kom hun tilbage til en stilling som ansvarlig for medier hos Royal Unibrew og senere med ansvar for alle PepsiCo’s mærker i Danmark.

2007

Børsen Gazelle for anden gang

Mindshare bliver kåret som Gazelle virksomhed for anden gang af Dagbladet Børsen.

iPhonen blev lanceret

Opbuddet af presse i det ene hjørne af Central Park i New York ved 5th Ave og E. 59. Street antydede breaking news. Og det skulle det også vise sig at være – selvom det på det tidspunkt forekom at være noget overspillet at gøre så meget ud af åbningen af salget på en ny telefon.

Men det var første gang Apple satte iPhone til salg, og introduktionen af en smartphone skulle vise sig at få enorm betydning. Godt nok var mobiltelefoner ikke et nyt fænomen, og de havde allerede skabt store forandringer, men sammensmeltningen af mobiltelefonen og computeren var som at sætte en raketmotor på udviklingen.

Helle Sørensen – Account manager

Den voldsomme vækst, som for anden gang havde udløst en Gazelle nominering af Dagbladet Børsen, satte pres på rekruttering af nye dygtige medarbejdere.

Helle Sørensen blev ansat som account manager i midten af året. Hun kom fra en stilling som marketing assistent hos Kræftens Bekæmpelse. Efter et par år flyttede hun til Norge, hvor hun bl.a. arbejdede hos MEC. Helle har haft en flot karriere, hvor hun senest i 2018 blev marketingchef for Meyers i Danmark.

2006

Gazelle-kåring og Top 1000 virksomhed

Mindshare voksede markant oven på i 2004 at have overtaget medieaktiviteterne fra Bates og Nørgård Mikkelsen. Men væksten fortsatte derfra – på to år blev det til plus 200 pct. i omsætning og en Gazelle-kåring hos Børsen – og det betød et farvel til The Brand Building hos Ogilvy. I stedet flyttede Mindshare ind på Landemærket i samme bygning, hvor Bates og Advance holdt til. Der kom også flere nye kunder til, hvoraf kan fremhæves tøjbrandet Diesel.

Mindshare fremgår for første gang i Berlingske Nyhedsmagasins udgivelse Guld 1000, som gennemgår de 1000 største virksomheder i Danmark, målt på omsætning.

Maxus lanceres i Danmark

WPP valgte at udskille Maxus som selvstændigt brand i Danmark. Brandet var allerede repræsenteret i 23 lande, men havde hidtil fungeret som en del af Mediaedge:CIA.

Gratisaviskrig

Den islandsk-ejede avis, Nyhedsavisen, udkom som et gratis husstandsomdelt dagblad, og det satte gang i en blodig aviskrig med modsvar fra de store dagblads-huse, som kom til at koste mange penge for både de islandske ejere, Det Berlingske Hus og JP/Politikens Hus.

2005

Global Media Agency of the Year

Mindshare bliver for anden gang i træk kåret til Global Media Agency of the Year af magasinet AdAge.

Årets Rambuk lanceredes

Dansk Marketing Forum (som Dansk Markedsføring hed dengang) lancerede Årets Rambuk, der var en award, som havde mediabureauerne som primær målgruppe.

Grundidéen i prisen handlede om evnen til at identificere en problemstilling og så vælge de rigtige værktøjer i en støt voksende værktøjskasse til at løse opgaven med.

Mindshare var på den første vinderliste nogensinde, da bureauets arbejde for Ford blev belønnet med førsteprisen i Brede Folkelige Kampagner.

Mette Gade – Marketing manager

Mindshare blev mere end fordoblet i løbet af 2005 på grund af tilgang af mange større kunder og fortsatte sit fokus på udvikling af nye forretningsområder samt markedsrettede tiltag. Det krævede efterhånden dedikerede kræfter til både intern og ekstern kommunikation, hvorfor Mette Gade blev ansat i en nyoprettet stilling som marketing manager.

Mette kom fra en tilsvarende stilling i Egmont koncernen og havde flere års erfaring som marketingkonsulent i BG Bank og senere som projektleder i reklamebranchen, bl.a. fra Ogilvy & Mather og Dobermann. Mette er fortsat hos Mindshare og styrer en mindre marketingorganisation, der sikrer bureauet stor synlighed i markedet.

2004

Global Media Agency of the Year

Mindshare bliver for første gang kåret til Global Media Agency of the Year af magasinet AdAge.

Mindshare åbner i Odense og Mediacom købes af WPP

WPP havde den store pung fremme i 2004, da man købte Grey Global Group for 1,3 mia. USD. Dermed kom Mediacom og Mediabroker i Danmark ind i WPP-familien sammen med Mindshare og Mediaedge:CIA.

Året før havde WPP også købt Bates-moderselskabet Cordiant, og det fik betydning for Mindshare. Bates og Nørgård Mikkelsen hørte nemlig til i den familie, og i 2004 blev Nørgård Mikkelsens medieafdeling i Odense til Mindshare Odense og samtidig overtog Mindshare også Bates’ medieforretning. Samlet betød det mere end en fordobling af Mindshares omsætning.

Facebook blev født

På Harvard skabte en ung Mark Zuckerberg et site, som i første omgang kun gav adgang til studerende på Harvard. Siden blev det åbnet op for alle, og dermed var Facebook på vej til at blive et nyt globalt fænomen med store samfundsmæssige konsekvenser.

2003

GroupM blev dannet

WPP valgte at forme et selskab, som under navnet GroupM skulle varetage alle gruppens mediabureau-aktiviteter. Det var ikke en nyhed, der trak den helt store omtale i Danmark, bl.a. fordi det i de første mange år primært var et selskab bag ved de kendte brands, som fortsat var dem, der skulle tegne markedet. Men det var en nyhed, som skulle få stor betydning for den fremtidige udvikling, fordi samlingen af ressourcerne var et stærkt grundlag for bl.a. teknologiske investeringer og udvikling.

Martin O. Rasmussen var formand for Danske Reklame- og Relationsbureauers forhandlingsudvalg i forhold til sammen med Foreningen af Danske Internet Medier (FDIM) at indgå den første store aftale om en systematisk måling af internet-trafik.

Markedet stabiliserede sig

Efter flere års fald viste annonceomsætningen en mindre vækst på ca. 2%.

Nedgangen for dagbladene fortsatte, men med mindre styrke. Det gik værst ud over fagblade og ugeaviser, så printmedierne under ét gik tilbage med hele 10%. Biograf gik også tilbage som følge af liberalisering på TV-området, og drikkevarer og medicinalartikler reducerede deres forbrug i biografmediet med mere end 30%. TV mediet voksede mere end forventet og langt mere end faldet på biografer. Trods en meget sen start på de nye landsdækkende radio-frekvenser formåede mediet at øge med mere end 20%, dog kun til 2% af det samlede forbrug. Internettet viste 2-cifrede vækstrater. Samlet set fortsatte den strukturelle ændring i mediemarkedet.

Kirsten Særmark-Thomsen – Account manager

Kirsten Særmark-Thomsen kom til Mindshare i 2003 og fik bl.a. ansvaret for Star Tour, som hun også havde serviceret i sit tidligere job. Kirsten var en erfaren dame og tidligere Mediechef hos LINTAS. Senest var Kirsten 12 år hos Initiative Universal Media før hun skiftede til Mindshare, hvor hun blev til hun blev pensioneret i 2017.

2002

Mediaedge:CIA – stor fusion i mediabureauverdenen

Mindshare styrede fri af de mange opkøb i WPP Group og forblev sig selv. Mediaedge, der blev overtaget i 2000, og CIA Media Network (CIA:Mediacentralen i Danmark), der blev overtaget i 2001, blev i 2002 fusioneret til Mediaedge:CIA. Bureauet blev siden til MEC og endelig for et år siden til Wavemaker gennem en fusion med Maxus.

Konsolidering i mediebranchen

Enron skandalen rullede i slutningen af 2001 og udløberen The Sarbanes-Oxley Act skabte nye globale revisionsstandarder for at undgå lignende i fremtiden. Der var fokus på konsolidering for at styrke sig i den stigende konkurrence og et stigende digitalt og globalt mediebillede. Politikens Hus og Jyllands-Posten fusionerer og TV2 sættes til salg i en ny medieaftale fra 2002-2006.

Daria Radota Rasmussen – Account director

Mindshare var kommet godt fra start siden september 1999 og vandt Gillette Nordic i slutningen af 2002. Det krævede flere senior-kræfter, især med fokus på international rådgivning og koordinering.

Daria Radota Rasmussen havde både lokal og international erfaring med sig i bagagen, da hun flyttede fra Polen til Danmark. Hun var desuden et åbenlyst talent både strategisk og kreativt. Det foldede hun ud hos Mindshare i næsten fem år, før hun blev headhuntet til nye udfordringer hos konkurrerende bureauer før hun blev global media director for Carlsberg i 2015. I dag har hun skiftet marketingjobbet ud med sin egen virksomhed med fokus på mindfulness i Sydafrika.

2001

Media Agency of the Year

Mindshare bliver for første gang kåret til Media Agency of the Year til M&M Europe Awards.

Mediacentralen bliver WPP

Sir Martin Sorrell satte ikke tempoet ned efter at have købt Young & Rubicam i 2000. I 2001 blev CIA Media Network købt, og dermed repræsenterede WPP i Danmark både Mindshare, The Mediaedge, og Mediacentralen, der var Danmarks største mediabureau.

Google blev beskrevet som en gazelle

Google præsenteredes i Børsen som en gazelle, der var i fuld gang med at løbe fra de andre søgemaskiner. Google var på dette tidspunkt blot tre år gammel, og schweizeren Urs Hölzle, der var den 7. ansatte i firmaet, beskrev konceptet således:

”Vi fokuserer udelukkende på at være en bedre søgemaskine, ikke på nyheder, ikke på chat, ikke på portalbegrebet.”

2000

WPP køber Y&R

WPP Group med Sir Martin Sorrell i spidsen satte ekstra turbo på og købte Young & Rubicam og dermed også mediabureauet The Mediaedge. Det kom dog ikke til at berøre Mindshare i Danmark.

Dot.com boblen brast

Oven på flere år med et stærkt voksende hype omkring internettet som det helt nye store indtrådte den forretningsmæssige virkelighed. Hypet havde primært været drevet af alle de nye dot.com forretninger, som nærmest var ved at overtage hele den øvrige del af erhvervslivet. Det var dog mere snak og drømme end forretningsmæssig virkelighed og derfor brast boblen. Det begyndte i foråret med markante fald på tech-aktier, men man kan ikke sige, at boblen brast med et brag. Følger man mediedækningen i 2000 så skete det snarere i slowmotion.

Resultatet var dog det samme. Internet-euforien var overstået. Men det var internettet ikke. Det fortsatte med at udvikle sig og frem for at have fokus på etableringen af nye dot.com forretninger, så kom det nu til i højere grad at handle om digital udvikling. Og selvfølgelig markedsføring i den digitale verden.

Meget varm luft i mediarådgivningen

I starten af 2000 var det så en kæk Martin O. Rasmussen, der i en artikel i Dagbladet Børsen dekreterede, at der var ”Meget varm luft i mediarådgivningen”.

Anledningen var pilotprojektet ‘Match Value Score’, hvor Mindshare ville søge at tilføre mere kvalitet i mediaplanlægningen. Grundlaget var bortfaldet af mediaprovisionen, som havde ændret efterspørgslen. Mediabureauerne blev nu i højere grad set som strategiske samarbejdspartnere, Men Martin O. Rasmussen mente ikke, at bureauerne var rustede til den opgave.

Det er, hvad mange nok ville betragte som et friskt synspunkt fra en snart 30-årig direktør for et nystartet bureau med under 10 medarbejdere, men Martin O. Rasmussen havde ikke bare 9 års erfaring med mediearbejde fra henholdsvis IUM og Y&R – han havde også alle ressourcer og kompetencer fra det store og internationale Mindshare netværk at trække på.

1999

Mindshare etableres i Danmark

Blot to år efter, at WPP Group som moderselskab for de store internationale reklamebureaugrupper, J. Walter Thompson og Ogilvy & Mather havde fusioneret deres mediaaktiviteter og formet mediabureauet Mindshare nåede det til Danmark, som i 1999 blev et af 26 nye lande på den hastigt ekspanderende gruppes landkort.

Mindshare blev født med kunder som Ford Motor Company, IBM, Lotus, Mattel, Pølsefabrikken GØL, HT og Triumph. Og flyttede ind i The Brand Building på Østerbro, der også husede Ogilvy & Mather.

Mindshare blev således det første WPP-ejede mediabureau i Danmark. Derfor udtrådte WPP også af ejerkredsen bag TMP og Mindshare blev medlem af Danske Reklamebureauers Brancheforening.

Internetadgang eksploderer

Ifølge Danmarks Statistik er der sket firedobling af Internetadgangen i private hjem fra 1997 til 1999. Nu har hver tredje familie adgang til internettet hjemme. Udviklingen rammer markedet, hvor peer-to-peer musikdelingtjenesten Napster bliver født og Microsoft udgiver første udgave af MSN.

Markedet var generelt præget af, at de store reklamekoncerner etablerede deres egne mediabureau-forretninger. Bates og Saatchi & Saatchi etablerede Zenith og også Publicis etablerede et mediabureau.

Martin Ove Rasmussen – CEO

Til at stå i spidsen for bureauet valgte man den blot 29-årige Martin Ove Rasmussen fra et job som Client Service Director hos Initiative Universal Media. Han fik til opgave at trække WPP ud af medejerskabet af TMP (i dag OMD) samt etablere Mindshare som selvstændig virksomhed på det danske marked. Han er stadig direktør og nu også nordisk chef.

1998

Annonceoverenskomsten opsiges

Danske Reklamebureauers Brancheforening havde i 1997 opsagt annonceoverenskomsten, som regulerede samhandlen mellem annoncører, bureauer og dagbladene, der dengang var den store og dominerende mediegruppe. Annonceoverenskomsten forhindrede bl.a. prisforhandlinger, og derfor kunne der ikke gives rabatter ud over hvad prislisterne gav mulighed for.

Det lykkedes ikke at blive enige om en ny overenskomst, og derfor blev markedet i princippet givet frit med udgangen af 1998. På TV havde man allerede med TV-meter systemet en anden og mere dynamisk samhandel, og derfor markerede bortfaldet af annonceoverenskomsten starten på et opbrud.

Opbruddet gav nye muligheder for mediabureauer, som indtil da havde været domineret af det dagbladsejede Mediacentralen, Carat og TMP med både Omnicom og WPP i ejerkredsen via danske bureauer. Det nye marked lagde op til mere rådgivning frem for annonceekspedition, og i første omgang skete der det, at Mediacentralen blev solgt til engelske CIA Media Network, Grey-ejede ProMedia skiftede navn til Mediacom og Young & Rubicam etablerede The Media Edge.

Vis / skjul kategorier